Recensie: Donkerblauwe woorden

20170607_100134Titel: Donkerblauwe woorden
Auteur: Cath Crowley
Uitgeverij: Leopold
ISBN: 9789025872670

In de tweedehandsboekwinkel van Henry’s vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. Mensen omcirkelen woorden die ze mooi vinden, onderstrepen zinnen of ze laten boodschappen achter in de kantlijn: gedachten, vragen, wensen. Sommigen laten brieven achter tussen de bladzijden. Brieven aan schrijvers, aan (ex-)vrienden of vriendinnen. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor haar beste vriend Henry, vlak voordat ze gaat verhuizen…

Donkerblauwe woorden is een eigentijdse roman over Rachel en Henry die ooit elkaars geliefden waren, maar weer uit elkaar gingen. Na een aantal jaren komen ze elkaar weer tegen. Zullen ze deze tweede kans met beide handen vastpakken?

Naar mijn mening is dit een bijzonder mooi boek. De verhaallijn sprak me erg aan. Er is namelijk een brievenbibliotheek waar iedereen zelf brieven of andere dingen tussen de boeken mag achterlaten. Er ontstaan hierdoor soms dan ook briefwisselingen. Dit vond ik erg leuk bedacht van de schrijver. Deze briefwisselingen zijn ook te lezen in het verhaal, bijvoorbeeld de brievenwisseling tussen Henry’s zusje en een mysterieuze briefschrijver. In het begin snapte ik niet zo goed wat deze briefwisseling met de “hoofdverhaallijn” te maken heeft, maar daar kom je later wel achter. Je weet dan op welke manier deze briefwisseling te maken heeft met Rachel en Henry. Ook vond ik het fijn dat het ene hoofdstuk van het boek verteld wordt vanuit het perspectief van Rachel en het andere hoofdstuk weer vanuit het perspectief van Henry. Daarmee kom je veel te weten over de personages. Wat ook heel leuk aan dit boek is het feit dat er in elk hoofdstuk quotes zijn omcirkeld.  Sommige quotes zijn langer dan andere, maar ik vond ze allemaal geweldig om te lezen.

Ik geef dit verhaal 5 sterren, omdat dit een origineel verhaal is en geschreven is op een fijne manier. Dit boek leest daarom ook erg makkelijk. Dit boek is een aanrader voor iedereen die van YA-romans houdt!

Tempo: 8.5/10
Schrijfstijl: 8/10
Aantal sterren: 5/5