Recensie: American Assassin

9200000079530701.jpgTitel: American Assassin
Auteur: Vince Flynn
Uitgeverij: Karakter Uitgevers
ISBN: 9789045212852
Aantal bladzijdes: 400
Verschijningsdatum: augustus 2017

Na twee decennia politiek falen staan de VS en de CIA er slecht voor. De Operations Director van de CIA, Koude Oorlogveteraan Thomas Stansfield, weet dat hij zich moet voorbereiden op de volgende oorlog: de strijd tussen de Verenigde Staten en islamitische jihadisten. Hij geeft zijn opvolger Irene Kennedy en zijn beste vriend Stan Hurley de missie om een geheime groep clandestiene operatives op te richten. Agenten die in het diepste geheim opereren.

Zes maanden word het uiterste van Mitch gevergd tijdens een training die zo intens is dat hij er bijna aan ten onder gaat. Gehard door deze elite-opleiding is hij er klaar voor om zijn vijanden uit te schakelen. Hij begint in Istanboel, waar de wapenhandelaar die de explosieven voor de aanslag verkocht zijn eerste doelwit is. Daarna trekken hij en zijn team door Europa waar ze de ene na de andere terrorist zonder genade uitschakelen. In de stoffige straten van Beiroet bereikt het verhaal zijn hoogtepunt als Rapp zich plotseling in de rol van gejaagde ziet. Hij zal zijn training en vaardigheden tot het uiterste moeten inzetten als hij wil overleven in deze door oorlog geteisterde stad.

Over minder dan een maand is de film American Assassin in Nederland in de bioscoop te zien. Het is een verfilming van het gelijknamige boek van Vince Flynn, een auteur die veel thrillers op zijn naam had staan. Ik was dolblij dat Karakter Uitgevers me de mogelijkheid bood om deze thriller te recenseren, waardoor ik ook alvast een beetje in de stemming van de film kon komen.

American Assassin is een prequel in een reeks boeken met Mitch Rapp in de hoofdrol. In dit boek kom je erachter hoe Mitch Rapp in aanraking komt met de CIA en hoe hij aan zijn leven begint als terroristenbestrijder. Omdat dit een prequel is, is dit boek heel goed te volgen zonder dat je de andere boeken in de reeks hebt gelezen.

Het boek is verdeeld in twee delen. In deel 1 volg je Mitch Rapp terwijl hij zijn training doorloopt. Zijn leven stortte in nadat zijn vriendin omkwam bij een terroristische aanslag. Het enige wat hij wil is wraak op degenen die verantwoordelijk waren van deze aanslag. Daarvoor krijgt hij de kans als hij wordt uitgekozen om lid te worden van een groep geheim agenten die voor de CIA werken. In deel 2 lees je vervolgens hoe hij de ene na de andere terrorist uitschakelt tot hij tenslotte zelf ook doelwit wordt.

Wat fijn was aan het boek, was dat het verhaal al snel je aandacht pakt. Na ongeveer 30 bladzijdes kom je namelijk al de eerste actiescène tegen, die trouwens best grappig was. De vlotte schrijfstijl van Vince Flynn zorgt er vervolgens voor dat je door het verhaal vloog. Af en toe gaat het verhaal wel iets te snel. Als je heel even niet oplet, is het verhaal weer wat moeilijk om te volgen. Het gevolg was dat ik sommige stukjes meerdere keren moest lezen om het verhaal alsnog te kunnen begrijpen.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Je ziet veel gebeurtenissen vanuit de ogen van Mitch Rapp, maar je beleeft het verhaal ook vanuit de perspectief van mede geheim agent Stan Hurley en de vijand Sayyed. Dit zorgde er ook voor dat de personages goed worden uitgediept. Je komt veel te weten over de achtergrond van Mitch Rapp, bijvoorbeeld hoe hij zijn vriendin heeft ontmoet, maar ook wat er met zijn ouders is gebeurd. Ook krijg je door deze vertelperspectieven veel informatie over de vijanden ondanks het feit dat de verhaallijnen van Mitch en Sayyed in het begin nog niet met elkaar verweven waren.

Wat ik wel iets minder vond aan het verhaal was dat de namen van vijanden heel erg op elkaar leken. Je hebt bijvoorbeeld de vijanden met de namen Sharif, Sjvets, Sokoll en Sayyed, maar ik haalde ze telkens door elkaar, waardoor het verhaal voor me af en toe wat onbegrijpelijk werd. Dat vond ik wel wat jammer, want het verhaal zelf was heel interessant.

Afgezien van dat ene minpuntje was het toch erg vermakelijk om American Assassin te lezen. Het is een vlotlezende thriller waarbij je de bladzijdes steeds sneller wilt omslaan om te weten wat er verder zal gebeuren. Dit boek is voor mij daarom wel 4 sterren waard. Ik kan zeker niet wachten op de verfilming van dit boek met onder andere Dylan O’Brien in de hoofdrol. Deze film is nu al in Amerika in de bioscoop te zien en vanaf 12 oktober verschijnt het in Nederland.

Ik heb dit boek als recensie-exemplaar gekregen. Dat heeft mijn mening echter niet beïnvloed.

Een gedachte over “Recensie: American Assassin