Recensie: Zwartspreuk

9200000079578851Titel: Zwartspreuk
Auteur: Claudia Gray
Uitgeverij: Harper Collins
ISBN: 9789402700534
Aantal bladzijdes: 350
Verschijningsdatum: september 2017

Nadia stamt af van heksen. De magische krachten die ze heeft, worden overgebracht van moeder op dochter, maar wanneer haar moeder van de ene op de andere dag vertrekt en haar gezin achterlaat, is Nadia nog maar half ingewijd in de magie. En dat terwijl ze die krachten al snel hard nodig heeft! Om een nieuwe start te maken, gaan Nadia en haar vader verhuizen, maar zodra ze hun nieuwe woonplaats in rijden, voelt ze dat er iets mis is. Het is overduidelijk voor haar dat er duistere krachten aan het werk zijn in Captive’s Sound, maar hoe kan zij er in haar eentje iets aan doen? Dan krijgt ze gelukkig hulp van een knappe, geheimzinnige jongen, die beweert dat er een vloek op zijn familie rust…

Zwartspreuk is mijn eerste kennismaking met Claudia Gray. Ik heb haar Firebird-trilogie namelijk nog niet gelezen, maar omdat veel mensen erg enthousiast waren over deze schrijfster en haar boeken was ik wel erg benieuwd geworden naar Zwartspreuk. Ik was daarom superblij dat Harper Collins me een recensie-exemplaar van dit boek toestuurde.

Er is veel kritiek op de cover van dit boek. Eerlijk gezegd begrijp ik die kritiek niet helemaal. Persoonlijk vind ik deze cover namelijk erg mooi. Het ziet er erg mysterieus uit en die kleine glanzende stukjes (ik kan geen betere omschrijving hiervoor bedenken haha) op de cover is ook erg leuk gedaan. Het glinstert zo mooi. Op foto’s is dat niet zo goed te zien, maar als je het boek eenmaal in je handen hebt, begrijp je wat ik bedoel.

Het begin van het boek was een beetje lastig om doorheen te komen, omdat het tempo iets aan de lage kant zat. Ik kon mijn aandacht niet goed bij het boek houden, waardoor het makkelijk was om het boek weg te leggen. Al die verschillende personages maakte het verhaal soms ook een beetje verwarrend. Maar na ruim honderd bladzijdes begon ik eindelijk in het verhaal te komen en werd het wel interessanter. De personages begonnen me meer te boeien en het verhaal werd ook spannender, waardoor ik wel steeds wilde doorlezen.

Het verhaal wordt hoofdzakelijk verteld vanuit de perspectief van Nadia, maar je leest het verhaal af en toe ook vanuit het perspectief van andere personages. Het feit dat dit boek wordt verteld vanuit de derde persoon is een beetje wennen, omdat je als lezer hierdoor minder betrokken voelt bij het verhaal. Het zou fijner geweest zijn als het boek vanuit de ik-persoon wordt beschreven, omdat het dan ook makkelijker is om je in te leven in de personages. Verder vinden de perspectiefwisselingen soms halverwege het hoofdstuk plaats, waardoor het verhaal soms wat lastig te volgen is. Het ene moment wordt het verhaal namelijk verteld vanuit Nadia, het andere moment is plotseling Mateo aan het woord en even later zie je alles weer vanuit de ogen van Elizabeth. Dat leest niet zo fijn.

Zwartspreuk is een leuk boek voor tussendoor. Hoewel het begin me een beetje tegenviel en de perspectiefwisselingen ook niet zo fijn liepen, smaakte het einde van dit boek wel naar meer. Ik ben dus heel erg benieuwd naar het tweede deel in deze trilogie dat in voorjaar 2018 verschijnt. Zwartspreuk krijgt van mij 3,5 sterren.

Ik wil Harper Collins Holland bedanken voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening over dit boek echter niet beïnvloed.

2 gedachten over “Recensie: Zwartspreuk

1. Als ik eerlijk ben trok dit boek mij in het begin niet zo. Ik heb wel erg genoten van de Firebird trilogie. Toch ben ik na het lezen van deze recensie toch wel benieuwd geworden, ik heb namelijk nog nooit echt een boek over heksen gelezen! De voorkant vind ik ook wel mooi, behalve de vrouw die erop staat (ik hou niet zo van personen op covers), de kleuren daarentegen zijn echt prachtig!

Like