Recensie: Warcross

9200000079006284.jpgTitel: Warcross
Auteur: Marie Lu
Uitgeverij: Unieboek het Spectrum
ISBN: 9789000358892
Aantal bladzijdes: 296
Verschijningsdatum: oktober 2017

Voor de miljoenen spelers die elke dag inloggen in Warcross niet zomaar een virtual reality-game. Het is een hype, een lifestyle – en een belangrijke bron van inkomsten voor spelers over de hele wereld. Dat geldt ook voor hacker Emika, die als premiejager illegale gokkers opspoort.

Als ze dringend geld nodig heeft, neemt Emika een groot risico door de internationale Warcross-kampioenschappen te hacken. Ongewilde belandt ze midden in de game en ineens is ze wereldberoemd. Emika is ervan overtuigd dat ze gearresteerd zal worden, maar tot haar verbazing wordt ze benaderd door Hideo Tanaka, de steenrijke bedenker van het spel. Hij wil haar inhuren om een hacker te traceren die het hele Warcross-imperium dreigt plat te leggen. Halsoverkop vertrekt Emika naar Tokyo, naar Hideo’s wereld van roem en rijkdom. Maar als snel raakt ze zelf verstrikt in een duister complot.

Het verhaal begint met Emika die als premiejager een illegale gokker probeert te vangen, maar dat loopt niet af zoals ze had gehoopt. Om haar geldproblemen toch te kunnen oplossen probeert ze de internationale Warcross-kampioenschappen te hacken, maar dan belandt ze ongewild midden in de wedstrijd. Hiermee trekt ze de aandacht van Hideo Tanaka, de bedenker van Warcross, waarna ze wordt ingehuurd om een hacker met de naam Zero op te sporen die een groot gevaar voor Warcross vormt.

Een boek kan naar mijn idee niet beter beginnen. Het eerste hoofdstuk zit namelijk al direct vol met actie en humor. Op een bepaald moment lijkt het ook alsof Emika rechtstreeks tegen je praat. Hierdoor wordt de afstand tussen het boek en de lezer verkleind en voel je je als lezer gelijk meer bij het boek betrokken. Toen ik het eerste hoofdstuk heb gelezen, was ik zo enthousiast geworden en was het onmogelijk meer om het boek neer te leggen.

Het boek leest heel erg vlot. De spanning zit er goed in en de plottwisten vliegen tegen het einde van het verhaal rond je oren. Ik was erg benieuwd wie Zero was en ik langzaam kreeg ik wel een vermoeden wie het was, maar toen mijn vermoeden uiteindelijk bevestigd werd, moest ik hier toch wel even van bijkomen.

Warcross wordt op een hele visuele manier verteld. De beschrijvingen van de verschillende werelden in dit virtual-reality spel zijn zeer gedetailleerd. Ook de Dark World, een plek waar gegokt wordt, waar beloningen worden uitgeloofd om mensen te vermoorden en waar nog vele andere illegale activiteiten plaatsvinden, is zo visueel beschreven, waardoor je als lezer als het ware in deze wereld getrokken wordt.

Ik vond het verder ook zo geweldig dat het Marie Lu gelukt is om heel veel diverse personages in dit boek tot leven te laten komen. Mensen met verschillende achtergronden en uit landen over de hele wereld worden bij elkaar gebracht om een spel te spelen. Het voelt als de Olympische Spelen, maar in plaats van sporten is het dan met een gaaf virtual reality-spel. Een link met de Hunger Games is bij dit boek ook erg snel gemaakt.

Warcross bevat veel humor en spanning, leest erg vlot, heeft hele diverse personages en de beschrijvingen van de werelden zijn geweldig. Kortom, een fantastisch begin van een nieuwe young adult-serie. Ik ben helemaal fan! Dit boek krijgt van mij 5 sterren!

Ik wil uitgeverij Unieboek het Spectrum bedanken voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening uiteraard niet beïnvloed.

2 gedachten over “Recensie: Warcross