Recensie: Tot as

Lisa-Bjurwald-Tot-as-Recensie-Zweedse-ThrillerTitel: Tot as
Auteur: Lisa Bjurwald
Uitgeverij: Karakter
ISBN: 9789045213637
Aantal bladzijdes: 302
Verschijningsdatum: september 2017

Stockholm, Zweden. Agente Rebecka Born heeft eindelijk de kans gekregen waar ze al jaren op wacht: ze is gevraagd om lid te worden van een elite-eenheid binnen de politie die zich richt op het bestrijden van terrorisme en georganiseerde misdaad. Haar eerste zaak: het onderzoek naar de mysterieuze moord op twee vrouwen die gruwelijk verminkt en verbrand zijn gevonden bij de Klarälven-rivier. Wanneer ze aankomt in het pittoreske maar zeer geïsoleerde Värmland, wordt ze geconfronteerd met een dreiging die ze nog niet eerder is tegengekomen.

Een dreiging die niet met doorsnee-politiemethoden bestreden kan worden en die haar oorsprong vindt in eeuwenoude rituelen, op een ander continent. Wat is de anonieme slachtoffers overkomen? Zijn ze doelwit geworden van racistisch geweld dat recent opgelaaid is vanwege de plaatsing van vluchtelingen in een oud landhuis? Of zijn er misschien dingen gaande die te maken hebben met schimmige mensensmokkelaars en criminele netwerken die alles en iedereen vanuit de schaduwen in de gaten houden? Naarmate het onderzoek vordert, ontdekt Rebecka een onheilspellende connectie tussen het landhuis en haar eigen verleden.

Tot as is het debuut van de Zweedse auteur Lisa Bjurwald. Vanaf het eerste hoofdstuk wekt dit boek gelijk je nieuwsgierigheid. Er wordt aan het begin van het boek een verminkte en verbrande lijk  gevonden. Deze moord lijkt veel op een moord die een tijdje eerder heeft plaatsgevonden. Agente Rebecka Born wordt op deze zaak gezet en onderzoekt naar de beweegredenen van de dader en wat de slachtoffers is overkomen.

Het verhaal wordt hoofdzakelijk verteld vanuit het perspectief van Rebecka Born, maar af en toe beleef je de gebeurtenissen ook vanuit het perspectief van andere personages. Ook vinden de gebeurtenissen afwisselend in het heden en het verleden plaats. Deze afwisselingen in perspectief en tijd hebben tot gevolg dat het verhaal geen moment saai wordt en de aandacht van de lezer goed wordt vastgehouden. Ook de vlotte schrijfstijl van Bjurwald draagt hier aan bij.

Wat erg interessant aan dit boek is, is het feit dat dit gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Naast het schrijven van boeken is Lisa Bjurwald namelijk ook een journalist die toegang heeft tot interviews met slachtoffers van mensenhandel en Europese zaken en politieonderzoeken over dit onderwerp. Tijdens het lezen merk je ook dat ze veel over dit onderwerp weet. Met behulp van deze kennis heeft ze daarom een erg realistische thriller weten te schrijven.

Kortom, Tot as is een hele spannende thriller die erg waarheidsgetrouw is geschreven en gelijk vanaf het eerste hoofdstuk je aandacht trekt. Het is een vlot geschreven verhaal waarbij je steeds in spanning zit. Dit is dus een zeer goed debuut van Lisa Bjurwald, een auteur van wie we in de toekomst hopelijk meer gaan horen. Ik geef dit boek 4 sterren.

Ik wil Karakter Uitgevers graag bedanken voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening uiteraard niet beïnvloed.

Een gedachte over “Recensie: Tot as