Recensie: S.T.A.G.S.

Auteur: M.A. Bennett
Uitgeverij: Meis & Maas
ISBN: 9789030503477
Aantal bladzijdes: 304
Verschijningsdatum: oktober 2017

Er zijn uitnodigingen die je beter niet kunt accepteren. Alleen weet Greer MacDonald dat niet. Nog niet….

Greer studeert aan St. Aidan the Great School (S.T.A.G.S.), een privéschool waar tradities hoog in het vaandel staan. Greer is een buitenbeentje, totdat ze samen met twee andere scholieren wordt uitgenodigd voor een weekend weg met de Medievals: de elite-club van de school. Het weekend belooft er een te worden waarin bloedsport centraal staat.

Wat Greer en de andere genodigden alleen nog niet weten is dat de Medievals liever op hen jagen dan op dieren…

S.T.A.G.S. is verdeeld in vijf delen, namelijk S.T.A.G.S. I, jagen, schieten, vissen en S.T.A.G.S. II. In het eerste deel zit er weinig spanning. Het is namelijk meer bedoeld om je kennis te laten maken met Greer, de Middeleeuwers en de school. Vanaf het tweede deel wordt het verhaal wel spannender. Als lezer weet je dat er iets ergs met iemand zal gebeuren tijdens het jagen schieten vissen, aangezien er door middel van vooruitwijzingen in het boek daar telkens op gehint wordt. Je vraagt je wel af of er nog meer slachtoffers zullen vallen.

Ondanks dat ik al wist wie het bloederig weekend in ieder geval niet zal overleven, kreeg ik toch de rillingen tijdens het lezen van dat hoofdstuk met de “ontknoping”. Het was zo spannend! Ik wil zo graag meer hierover zeggen, maar dat zou ik niet kunnen doen zonder spoilers weg te geven. De manier waarop die gebeurtenis plaatsvond zag ik in ieder geval totaal niet aankomen!

Mocht je denken dat het verhaal hierna afgelopen is, dat is niet zo. Na dit hoofdstuk was er namelijk nog 50 bladzijdes van het boek over. Ik vroeg me in eerste instantie af waar dat over zou gaan, aangezien de verschrikkelijke gebeurtenis waar het boek om draaide al plaats heeft gevonden. Er kwam daarna echter nog een onverwachte wending in het verhaal! Niets in het boek wees erop dat dit zou gebeuren, dus die plottwist aan het einde vormde een totale verrassing. Ik vond het zo jammer dat ik uiteindelijk het boek uit had, want ik wilde graag dat het verhaal nog even doorging na die enorme plottwist op het einde.

Bennett heeft een hele aparte schrijfstijl. Zoals ik eerder al had vermeld, zijn er in het boek namelijk veel vooruitwijzingen. Het trok heel erg de aandacht en maakte de lezer klaar voor het moment waarop het weekend helemaal de verkeerde kant op gaat. Ook wordt de lezer vaak direct aangesproken. Ik vond dat niet irritant, maar juist heel leuk! Er ontstaat dan een hele nauwe band tussen de lezer en het boek, waardoor je meer bij het boek betrokken voelt. Door het hele boek heen zijn er ook veel verwijzingen naar films. Greer noemt dan telkens een filmtitel op als er iets gebeurde dat haar doet denken aan een bepaalde film. Dit was erg leuk bedacht door Bennett en ook erg origineel!

S.T.A.G.S. was een geweldig boek dat ontzettend vlot las. Hoewel het wel jammer is dat je al snel weet wie het weekend niet gaat overleven, waren er toch dingen die ik niet zag aankomen en waar ik helemaal de rillingen van kreeg. Van mij krijgt dit boek 4 sterren! Durf jij nog te gaan jagen schieten vissen na het lezen van dit boek?

Ik wil Uitgeverij Meis & Maas heel erg bedanken voor dit recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening uiteraard niet beïnvloed.