Recensies, hoe schrijf je dat?

Als boekverslaafde die het liefst de hele dag non-stop boeken leest heb je vast altijd je mening over een boek klaar. Helaas staan je niet-boekenverslaafde vrienden niet altijd te popelen om alweer naar je enorme relaas te luisteren over de schrijfstijl van een auteur, het gehalte aan spanning of de tempo van een boek. Geen probleem. Dan plaats je toch gewoon zelf recensies op Goodreads, Hebban of je eigen blog. In deze boekencommunity zijn er vast mensen die graag je mening willen horen, zodat ze hun TBR-list nog verder kunnen uitbreiden. Vandaag laat ik jullie zien hoe ik recensies schrijf en geef ik ook wat tips.

Ik schrijf nu al bijna acht maanden recensies voor mijn eigen blog. Daarnaast schrijf ik ook sinds enkele maanden recensies voor Chicklit.nl. Om het schrijven van recensies te vergemakkelijken maak ik tijdens het lezen aantekeningen, bijvoorbeeld wanneer het boek spannend begint te worden of bijvoorbeeld dat de schrijfstijl niet zo fijn is. Het maken van aantekeningen kan ik je echt aanraden, omdat dit de tijd verkort dat je daadwerkelijk achter je computer zit om de recensie te schrijven. Je hebt dan immers bijna alle informatie op een rijtje. De recensie is dan zo geschreven en je kunt weer verder met het volgende boek dat staat te springen om gelezen te worden.

Mijn recensies zijn bijna altijd opgebouwd hetzelfde opgebouwd. Helemaal aan het begin van mijn recensie zet ik de algemene informatie van het te recenseren boek op een rijtje, zoals de titel, auteur, uitgeverij, aantal bladzijdes enzovoort. Vervolgens komt de flaptekst van het boek. Niet iedereen doet dat, maar als ik recensies lees, vind ik het altijd fijn als ik de flaptekst of de samenvatting even kan lezen. Het is aan jou of je de flaptekst wil plaatsen of niet. Doe gerust wat je zelf het leukst vindt.

Daarna begint mijn echte recensie. Ik begin mijn recensies meestal met het kort vertellen waar het boek over gaat. Dat vind ik persoonlijk fijner dan dat ik gelijk al begin met de analyse van het boek. Belangrijk is dat je altijd moet proberen om spoilers te vermijden. Bij stand-alone boeken of het eerste deel van een serie moet dat vast geen probleem zijn, maar bij vervolgdelen van series wil dat af en toe wel eens moeilijk zijn. Mochten er toch spoilers aan het begin van je recensie zitten, laat je lezers dan altijd weten, zodat ze er rekening mee kunnen houden.

In mijn analyse vertel ik vervolgens wat over bijvoorbeeld de schrijfstijl, tempo van het verhaal en het al dan niet ontbreken van spanning. Ook laat ik bijvoorbeeld weten wat ik van de personages of van de cover vind. Het is belangrijk dat je het argumenteert. Wat zorgde ervoor dat het verhaal zo spannend was of waarom is het handig om tijdens het lezen van dit boek tissues bij de hand te hebben? Het geven van voorbeelden is hierbij erg handig. Leef je uit, maar pas wel op voor spoilers.

De recensies sluit ik af met een conclusie waarin ik hetgeen ik in de analyse heb verteld nog even kort samenvat en daarna een sterrenwaardering geeft, variërend van een ster tot vijf sterren. Je kunt natuurlijk ook een cijfer geven van bijvoorbeeld 1 tot 10.

Het is dus niet zo lastig om een recensie te schrijven. Het hoeft geen hele werkstuk te worden van 500 woorden of zo. Iedereen kan een recensie schrijven. Doe wat je fijn vindt. Ik hoop dat ik je wat inspiratie en tips heb gegeven bij het schrijven van recensies. Als je al recensies schrijft, ben ik heel benieuwd hoe jij het doet. Laat het maar weten in een reactie!