Recensie: Nodig

NODIG.jpgTitel: Nodig
Auteur: Joelle Charbonneau
Uitgeverij: Karakter Uitgevers
ISBN: 9789045210247
Aantal bladzijdes: 320
Verschijningsdatum: januari 2016

Een voor een sluiten de tieners in Nottawa, Wisconsin, zich aan bij het nieuwste en hipste sociale medium, NODIG, en ze moeten daarvoor een vraag beantwoorden: wat heb je nodig? Een nieuwe iPhone? Een backstagekaartje voor een concert? In ruil voor een schijnbaar simpele taak, zal NODIG het verzoek inwilligen. Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft een nier voor haar zieke broer. Ze gelooft niet dat een sociaal netwerk zou kunnen helpen, maar ze heeft niks te verliezen. Of wel? Na haar verzoek te hebben ingediend, realiseert ze zich wat de prijs is die betaald zal moeten worden om haar verzoek in te willigen. De eisen die NODIG aan de gebruikers stelt in ruil voor het in vervulling laten gaan van hun wensen worden steeds hoger, evenals het aantal slachtoffers dat als gevolg ervan valt. Zal Kaylee in staat zijn om het mysterie achter het NODIG-netwerk te ontrafelen en de stekker eruit te trekken voordat het te laat is…?

Afgelopen december geleden had Hebban.nl een adventskalenderactie waarbij je gratis het ebook Nodig van Joelle Charbonneau kon downloaden. Ik heb eindelijk tijd gevonden om dit boek te lezen en ik moet zeggen, het zeker niet slecht.

Nodig gaat over Kaylee Dunham die op zoek is naar een donornier voor haar broertje DJ. Ze wordt uitgenodigd om lid te worden van een nieuwe social media site NODIG. Het enige wat ze moet doen om lid te worden is om aan te geven wat ze nodig heeft. Op het eerste gezicht lijkt NODIG een onschuldige site, maar dat verandert als de site slachtoffers eist. Kaylee probeert het brein achter NODIG te vinden voordat er nog meer slachtoffers vallen.

Het boek wordt verteld door tien verschillende personages. Kaylee is de hoofdpersoon en is ook de enige ik-persoon. De overige negen personages volgen we vanuit de derde persoon. Aan de ene kant is het wel leuk om het verhaal vanuit meerdere personages te volgen, maar aan de andere kant zijn tien vertellers wel wat overdreven. We leren alleen Kaylee daadwerkelijk kennen. De andere negen vertellers blijven op een uitzondering na heel erg oppervlakkig. Dat is wel jammer. Het is beter geweest om maximaal vier of vijf vertellers te hebben. Dan heb je ook meer de kans om ze daadwerkelijk te leren kennen.

Wat ik wel heel leuk vind aan dit boek is het gehalte aan spanning. Het hele boek door voel je de spanning, waardoor ik telkens door bleef lezen. De schrijfstijl van Joelle Charbonneau hielp daar ook bij. Ze schrijft namelijk heel erg vlot! Het gevolg was dat ik het boek binnen twee dagen uit had. Ik was zo benieuwd wie achter NODIG zat. Tijdens het lezen dacht ik de dader te hebben gevonden, maar uiteindelijk bleek iemand anders achter NODIG te zitten. Dat zag ik niet aankomen!

Nodig is zeker geen boek dat op alle fronten een 10 scoort, maar het is wel een geweldig boek qua verhaal en schrijfstijl. Ik kon niet stoppen met lezen mede dankzij het feit dat nagenoeg elk hoofdstuk met een cliffhanger eindigde. Van mij krijgt het daarom 4 sterren.