Recensie: De tien wensen van Lucy Harte

9200000085063807Bij uitgeverij Harper Collins verscheen afgelopen maand het boek De tien wensen van Lucy Harte. Het zou een hartverwarmende roman met een onverwachte einde zijn. Nadat ik gisteren het boek heb uitgelezen moet ik zeggen, hartverwarmend is het zeker en dat einde had ik echt met geen mogelijkheid zien aankomen! Vandaag laat ik jullie weten waarom.

De flaptekst:

Maggie O’Hara weet beter dan wie ook dat je leven in één seconde kan veranderen. Zeventien jaar geleden kreeg zij een tweede kans, toen ze het hart van de veertienjarige Lucy Harte kreeg. Wanneer Maggies hart vervolgens wordt gebroken, is ze zo ontdaan dat ze niet meer weet hoe ze verder moet. Dan ontvangt ze onverwachts een brief van Lucy’s oudere broer. Hij geeft haar Lucy’s dagboeken en foto’s. Geïnspireerd door Lucy’s levenslust en sprankelende persoonlijkheid besluit Maggie om de hartenwens van het meisje te vervullen. Stap één is het vinden van de jongen die Lucy’s hart, háár hart, voor het eerst veroverde. Dat lijkt niet zo moeilijk te zijn. Maar zijn de toekomstdromen van een meisje genoeg om Maggie weer vertrouwen in zichzelf en in de toekomst te geven?

Het boek gaat over Maggie O’Hara. Zeventien jaar geleden is haar leven gered nadat ze het hart van Lucy Harte kreeg. Zeventien jaar later gaat haar leventje niet bepaald over rozen, nadat haar huwelijk is stuk gelopen. Ze ziet de toekomst somber in en grijpt vaak naar alcohol om haar problemen te vergeten, al is het maar voor even. Dat verandert wanneer Simon, Lucy’s oudere broer contact met haar opneemt en haar de dagboeken van foto’s van Lucy overhandigt. Ze komt erachter hoe Lucy is overleden en wat Lucy tijdens leven nog had willen doen, bijvoorbeeld het vinden van de hoogste brug op aarde of het vinden van haar jeugdliefde. Maggie is vastbesloten om de tien wensen van Lucy te vervullen en zo ook haar eigen leven weer op orde te krijgen.

Volgens mij heb ik tijdens het lezen van een boek nog nooit zo veel moeite moeten doen om de tranen binnen te houden als tijdens het lezen van dit boek. Het is zo mooi en zit met zoveel goede adviezen die iedereen zou moeten opvolgen, bijvoorbeeld dat je altijd moet blijven dansen, hoe erg het leven ook tegenzit. Tijdens het lezen had ik al in mijn hoofd hoe het verhaal waarschijnlijk zou eindigen, maar toen ik het einde las, was dat totaal niet hoe ik het me had voorgesteld. Het was zo prachtig en positief opgeschreven, maar ik heb het met een brok in mijn keel moeten lezen. Ik heb echt flink moeten lopen snotteren door dat einde. Geloof me, je hebt echt tissues binnen handbereik nodig bij het lezen van dit boek.

De schrijfstijl van Emma Heatherington is ook prachtig. Ze kan zo mooi en vol gevoel schrijven, waardoor ik me goed kon inleven in Maggie. Ze schrijft vlot, waardoor dit boek erg makkelijk wegleest.

De tien wensen van Lucy Harte is dus een prachtige roman. Tijdens het lezen komen alle emoties voorbij. Je zal gaan lachen, maar je zal ook gaan huilen door alle mooie en ontroerende momenten dat Maggie meemaakt. Hierdoor weet je dat je een fantastisch en hartverwarmend boek in handen hebt. Ik waardeer het met vijf sterren!

Titel: De tien wensen van Lucy Harte
Auteur: Emma Heatherington
Uitgeverij: Harper Collins