Recensie: Caraval

Afgelopen oktober heeft uitgeverij LS Amsterdam Het Zwarte Hart van Stephanie Garber in een nieuw jasje en onder een nieuwe titel, Caraval, uitgegeven. Ik weet nog dat ik eind 2016 Het Zwarte Hart las, maar nu het vervolg daarvan eindelijk is verschenen, wilde ik het nog eens lezen om mijn geheugen even op te frissen. Op deze blog vind je vandaag mijn recensie van Caraval!

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de o zo verleidelijke maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkse voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan één ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen…

9200000095129121Dit verhaal is fantastisch! Hoewel ik het verhaal hiervoor al een keer heb gelezen, raakte ik weer helemaal betoverd door de wereld van Caraval. Het is zo magisch en de worldbuilding is geweldig! Tijdens het lezen word je helemaal meegenomen naar deze magische wereld. Het voelt zo echt aan en je zou alles gewoon voor je kunnen zien!

Het verhaal blijft je maar boeien en boeien en je blijft maar lezen en lezen. Mijn aandacht liet het boek totaal niet los! In dit verhaal komen namelijk zoveel plottwisten in voor en de meeste hoofdstukken eindigen met cliffhangers waardoor je wel verder moet lezen. Dit is een boek dat je binnen een leessessie zou willen uitlezen. Ik hou van zulke boeken.

De schrijfstijl van Stephanie Garber vind ik ook ontzettend tof. Ze schrijft heel erg meeslepend en af en toe deed haar schrijfstijl me een beetje denken aan al die leuke oude Latijnse teksten die ik in mijn middelbare schooltijd moest vertalen. Het voelde namelijk af en toe een beetje poëtisch aan en soms leek het taalgebruik een beetje op het taalgebruik die ik vroeger in Latijnse teksten tegenkwam. Ook dat ze ze zich hier en daar direct tot de lezer wendde vond ik ontzettend leuk. Daarnaast schrijft Stephanie Garber heel beschrijvend en gedetailleerd. Bij vele andere boeken leidt dat ertoe dat het verhaal nogal traag wordt, maar bij dit boek vond ik dat juist leuk. Het lijkt het alsof je zelf ook in de wereld van Caraval bevind. Ik ben echt dol op haar schrijfstijl!

Caraval is voor mij het schoolvoorbeeld van een goede fantasy verhaal. Vol met magie en plottwisten, met leuke personages en een geweldige schrijfstijl en bovenal, het verhaal zit zo goed in elkaar! Zodra je klaar bent met dit boek, wil je niets liever dat het vervolg met de titel Meester Legende lezen. Van mij krijgt Caraval natuurlijk 5 sterren!

Titel: Caraval
Auteur: Stephanie Garber
Uitgeverij: LS Amsterdam