Recensie: Quotum

Bij uitgeverij Lemniscaat verscheen onlangs weer een nieuw jeugdboek van Marloes Morshuis getiteld Quotum. Dit is het eerste deel in een nieuwe dystopische duologie. Vanaf het moment dat dit boek vorig jaar werd aangekondigd in de brochure van Lemniscaat, keek ik al uit naar dit boek. Vandaag laat ik jullie graag weten wat ik ervan vond.

De aarde is te vol. Om oorlog te voorkomen, stelt de Wereldraad een quotum in: een maximum aantal inwoners per land. Er moeten mensen weg.
Ook voor Axel en Tommy is geen plek meer. Ze zijn in de slinkstand gezet: ze kunnen niet naar school, moeten leven van een karig voedselpakket en werken in slinkerdienst. Net als miljoenen andere slinkers mogen ze zo weinig, dat ze maar voor de helft meetellen. Zo wil de Euro-Unie zonder bloedvergieten het quotum van de Wereldraad halen. Het leven van slinkers is zwaar, maar wie zich aan alle regels houdt, overleeft het wel. Of… toch niet?
Axel en Tommy moeten vluchten nadat hun ouders zijn opgepakt. Tijdens hun zoektocht naar een veilige plek, ontdekken ze langzaam de duistere krachten achter het quotum…

Marloes Morshuis schreef eerder al onder andere de boeken Borealis en De schaduwen van Radovar. Dat eerste boek staat bij mij nog in de kast en wacht om gelezen te worden. Dat tweede boek heb ik in 2018 gelezen en is het geweldig! Ik had daarom zeker hoge verwachtingen van Quotum.

20200806_185409Quotum is allereerst prachtig vormgegeven. Kijk maar naar de afbeelding hiernaast. Op de cover zie je een heleboel kleine poppetjes die verwijzen naar het feit dat de aarde te vol zit. Die poppetjes lopen door in de sneden van het boek. Het heeft prachtige rode sprayed edges die dit boek zo speciaal maken! Het nodigt echt uit om het boek te lezen.

Quotum speelt zich af in de toekomst waarin de aarde overbevolkt is. Daarom heeft de Wereldraad een quotum ingesteld. Elk land mag maar een maximum aantal inwoners hebben. Sommige landen proberen dit quotum te halen door mensen te doden. De Euro-Unie probeert het quotum op een andere manier te bereiken. Mensen worden in slinkstand gezet, waardoor ze nog maar voor de helft meetellen. Deze slinkers mogen niet naar school, hebben geen elektriciteit en lijden honger. Axel en Tommy zijn ook slinkers. Wanneer hun ouders worden opgepakt, moeten ze vluchten naar een veilige plek. Dat is het begin van een spannend en avontuurlijk verhaal.

Wat ik goed vond aan dit boek is dat het erg actueel is. We bevinden ons weliswaar nog niet in zo’n heftige situatie zoals in het verhaal, maar feit is wel dat de wereldbevolking stijgt. Wat gebeurt er met onze wereld als de aarde echt helemaal overbevolkt raakt? Ik hoop niet dat hetgeen in Quotum verteld wordt ooit werkelijkheid wordt, maar het zet je zeker wel aan het denken.

De aangename personages zijn een ander pluspunt van het boek. Je leest de meeste hoofdstukken vanuit het perspectief van Axel. Hij wordt erg levendig en realistisch neergezet en je kan goed met hem meeleven. Tijdens het lezen ben je steeds benieuwd hoe het verder zal gaan met Axel en zijn broer. Een aantal hoofdstukken worden vanuit het perspectief van een mysterieus personage verteld. Wie is hij en wat is zijn rol in het verhaal? Die hoofdstukken maken het al spannende verhaal nog wat spannender. Marloes Morshuis is er zeker in geslaagd om je aandacht gedurende het hele boek vast te houden.

Quotum is dus een waanzinnig goed boek dat je zeker gelezen moet hebben. Het heeft een prachtige vormgeving, aangename hoofdpersonage, zet je aan het nadenken en is razend spannend. Als je eenmaal begint aan dit boek, wil je het boek niet meer neerleggen. De vijf sterren zijn dus zeker verdiend! Ik ben heel benieuwd naar het tweede deel van deze duologie.

Titel: Quotum – Project Z
Auteur: Marloes Morshuis
Uitgeverij: Lemniscaat