Recensie: Midnight Sun (blogtour)

Ongeveer tien jaar geleden las ik Twilight. Dit was voor zover ik me nog kan herinneren het allereerste YA-boek dat ik ooit las en dat vond ik echt geweldig. Ik was zo blij toen afgelopen mei bekend werd dat Midnight Sun eindelijk zal verschijnen! Om de verschijning van dit boek te vieren, vond er twee weken geleden al een Instagramtour plaats en nu is het tijd voor de blogtour. Je kon al de recensies van About my bookshelf en My winged books lezen en morgen vind je de recensie van Eye love print op haar blog. Vandaag kunnen ontdekken jullie wat ik van dit boek vond.

Toen Edward Cullen en Bella Swan elkaar ontmoetten in Twilight werd er een iconisch liefdesverhaal geboren. Maar tot nu toe hebben fans alleen Bella’s kant van het verhaal gelezen. Eindelijk kunnen lezers nu ook Edwards versie van het verhaal lezen. Dit onvergetelijke verhaal, verteld vanuit Edwards perspectief, krijgt een nieuwe en donkere twist. De ontmoeting met Bella is de meest zenuwslopende en intrigerende gebeurtenis die hij in zijn jaren als vampier heeft meegemaakt. Hoe meer fascinerende details we leren over Edwards verleden en de complexiteit van zijn gedachten, hoe meer we begrijpen waarom dit de meest bepalende strijd van zijn leven is. Hoe kan hij zijn hart volgen als dit betekent dat hij Bella in gevaar kan brengen?

550x834Omdat het ongeveer tien jaar geleden was dat ik Twilight las, was ik eigenlijk al een groot deel van het verhaal vergeten. Maar omdat ik heel graag Twilight en Midnight Sun met elkaar wilde vergelijken, heb ik voor het verschijnen van Midnight Sun eerst Twilight gelezen. Gelukkig vond ik dat boek nog net zo leuk als tien jaar geleden. Ik hoopte dus dat ik het nieuwe boek ook zo leuk zou vinden.

Nadat ik Twilight uit heb gelezen, was het wachten totdat Midnight Sun binnenkwam. Zodra ik het in mijn handen kreeg, kon ik niet meer wachten en begon ik gelijk met het boek. Het eerste wat mij opviel is dat de gedachten van Edward erg uitgebreid werden beschreven. Voor mij voegde dat zeker wat toe, want je leert hem hierdoor zoveel beter kennen. Zo had ik niet verwacht dat hij zoveel moeite heeft gehad om de geur van Bella te weerstaan. Dat hij Bella niet heeft gebeten laat wel zien dat hij echt veel zelfbeheersing heeft!

Wat ik ook ontzettend leuk vond was dat we via de gedachten van Edward ook over de gedachten van andere personages kunnen lezen. En dan leer je de bijpersonages wel van een hele andere kant kennen. Tijdens het lezen van Twilight had ik bijvoorbeeld altijd gedacht dat Jessica zo’n lief meisje was en een goede vriendin voor Bella was, maar in Midnight Sun blijkt dat achter die vriendelijkheid ook nog wat anders schuilt.

Wat ik in Twilight miste was dat we niet zoveel over de Cullens lezen. Midnight Sun maakt dat gemis goed, want in dit boek leren we meer over de Cullens en hun geschiedenis. Ook ontdek je meer over de banden tussen de Cullens onderling. Ik vond dit een hele goede aanvulling op wat wij door middel van de andere Twilight boeken al over deze personages wisten.

De schrijfstijl van Stephenie Meyer vond ik fijn, maar op sommige momenten mocht het verhaal wel wat vlotter verlopen. Voor de verschijning van Midnight Sun vroeg ik me steeds af hoe Stephenie Meyer het voor elkaar heeft gekregen om Twilight die maar 384 pagina’s heeft, vanuit het perspectief van Edward te vertellen en er een boek van heeft kunnen maken dat bijna 700 pagina’s heeft. Na het lezen van Midnight Sun snap ik wel hoe dat kon. Ik vond het leuk dat alles zo uitgebreid was beschreven, maar op een gegeven moment begon dat wel een beetje langdradig te worden. Vooral omdat ik al wist hoe het verhaal verliep, voelde het verhaal soms wat traag aan.

Toch heb ik zeker genoten van Midnight Sun. Het was heel leuk om Twilight vanuit Edwards kant te beleven. Vooral de nieuwe scènes die niet terug te vinden zijn in Twilight vond ik erg interessant om te lezen. Door dit boek leer je ook meer over Edward, de Cullens en een paar andere bijpersonages. Kortom, als Twilightfan zal je zeker genieten van Midnight Sun. Dit is een boek dat niet op je Twilightboekenplank mag ontbreken. Van mij krijgt dit boek 4 sterren!

Titel: Midnight Sun
Auteur: Stephenie Meyer
Uitgeverij: Best of YA