Recensie: De gestolen erfgenaam

Toen ik de Elfhame-serie las, vond ik dat echt geweldig. Nu blijkt dat er een nieuw boek is verschenen dat zich afspeelt in dezelfde wereld. Hoe geweldig is dat! De gestolen erfgenaam is inmiddels weer een paar weken verschenen, dus laat ik jullie graag weten wat ik ervan vind.

Een onwillige prins. Een weggelopen koningin. En een zoektocht die hen allebei kan vernietigen.

Het is acht jaar geleden dat de Strijd met het Serpent beslecht werd. In het kille noorden heeft vrouwe Noren van het Hof der Tanden de IJzige Citadel terugveroverd. Daar smeedt ze een plan om monsters van hout en sneeuw te scheppen met behulp van een oude relikwie. De zelfgemaakte wezens zullen zich gedragen als marionetten en niets lijkt Noren nog tegen te houden om haar wraak uit te voeren.

Haar dochter Suren, kroonprinses van het Hof der Tanden en de enige persoon die nog invloed op haar heeft, is gevlucht naar de mensen­wereld. Net op het moment dat Suren denkt dat iedereen haar vergeten is wordt ze gevonden door niemand minder dan prins Eik, erfgenaam van Elfhame. Dit is de man waar ze ooit mee had moeten trouwen en ook de man waar ze al jarenlang een hekel aan heeft. Eik, inmiddels zeventien, is nog even charmant, mooi en manipulatief. Hij is op een missie die hem naar het noorden zal leiden en heeft Surens hulp hard nodig. Maar als ze akkoord gaat zal ze haar hart moeten beschermen tegen de jongen die ze ooit kende en de prins die ze voor geen goud vertrouwt…

De gestolen erfgenaam gaat over Suren, de kroonprinses van het Hof der Tanden. Voor een missie van prins Eik, de erfgenaam van Elfhame besluit Suren om met Eik samen te werken. Beide personages zijn sterk neergezet door Holly Black en je leert ze goed kennen. Gedurende het verhaal kom je diverse wendingen in het verhaal tegen die je nooit kan bedenken. Keer op keer werd ik verrast door het verhaal. Het einde van het boek vond ik ontzettend tof en maakt me benieuwd naar  het tweede deel van deze duologie.

In het boek wordt soms verwezen naar de originele Elfhame-trilogie. Voor de lezers die die trilogie al hebben gelezen is dat dan een leuk punt van herkenning. Het is echter niet noodzakelijk om de originele trilogie te hebben gelezen voordat je aan De gestolen erfgenaam start. Je kan het boek namelijk nog steeds goed volgen.

De uitgeverij overtreft zichzelf telkens met de limited editions. De gestolen erfgenaam is namelijk weer een prachtige limited edition met goud op snee. Daarnaast is er een hidden cover met gouden vogeltjes en hele mooie schutbladen met fanart. Het ziet er echt enorm luxe uit.  Deze uitgave past heel goed bij de limited edition uitgave van de Elfhame-trilogie.

Kortom, ben je fan van de Elfhame-trilogie? Dan geniet je zeker van dit boek. Ben je dol op fantasyverhalen met een sterke hoofdpersonages? Ook dan is dit boek een aanrader. De schrijfstijl van Holly Black is namelijk geweldig en dat geldt ook voor het verhaal zelf! Ik heb ervan genoten!

Titel: De gestolen erfgenaam
Auteur: Holly Black
Uitgeverij: Boekerij