Recensie: Het gouden rijk

De tijd gaat echt snel, want inmiddels is ook het laatste deel van de Daevabad-trilogie verschenen. In Het gouden rijk lezen we hoe het verhaal van Nahri en Ali afloopt. Vandaag laat ik graag weten wat ik ervan vind!

De korte inhoud:

Nadat een brute veldslag de stad van haar magie heeft beroofd, is het aan Nahid als leider om, samen met haar herrezen commandant Dara, de vrede te herstellen. Ze moeten de verbrokkelde alliantie herstellen en een onbetrouwbaar, strijdend volk stabiliseren. Maar het verlies van zijn geliefde Nahri heeft de ergste demonen uit Dara’s duistere verleden losgelaten. Om ze te verslaan moet hij zijn geschiedenis onder ogen komen en zich overgeven aan degenen die hij ooit als vijanden beschouwde.
Nahri en Ali zijn ternauwernood aan hun moorddadige families en dodelijke politieke spelletjes in Daêvabad ontsnapt. Nu ze eenmaal veilig in Caïro zijn aangekomen staan ze voor moeilijke keuzes. Nahri is blij met haar oude ritme en de vertrouwdheid van haar huis, maar realiseert zich maar al te goed dat de geliefden die ze heeft achtergelaten overgeleverd zijn aan een tiran. Ook Ali kan de stad die ze zijn ontvlucht niet loslaten en is vastbesloten om terug te keren en zijn achtergebleven familie te redden.

Daevabad 3 - Het gouden rijkHet gouden rijk is met 731 bladzijdes wel het dikste deel van de trilogie. Voor iemand zoals ik die niet zo vaak boeken leest die dikker zijn dan maximaal 600 is dit wel even schrikken. Wordt dit niet te langdradig en kan het verhaal mijn aandacht wel van het begin tot het einde vasthouden? Gelukkig waren mijn zorgen onterecht, want dit verhaal is echt genieten.

Ik vind de worldbuilding in deze serie echt heel goed. Het is erg interessant om te lezen over de cultuur en de wereld die auteur S.A. Chakraborty heeft gecreëerd. Het voelt als een echte wereld die kan bestaan. Ook de personages voelen erg realistisch aan. Nahri is een fijn personage om over te lezen. En haar relatie met Ali is ook mooi om te zien. Er is romantiek in het verhaal, maar dat voert niet de boventoon.

Het einde van het verhaal is echt gaaf. Er zijn zoveel plottwisten die je niet ziet aankomen en die je zal verrassen. De spanning zit zo goed in het verhaal en ik bleef maar steeds verder lezen, omdat ik wil weten hoe het verhaal eindigt. Het is echt een goede afsluiting van het verhaal van Nahri.

Ik heb dus zo genoten van de Daevabad-trilogie. Ik hou van de personages, het verhaal dat zo goed in elkaar zit, de twisten en de schrijfstijl. Het is ook nog een prachtige limited edition uitgave met een quote op de kaft en een bedrukt boekblok. Het is echt een pareltje!

5 sterren

Titel: Het gouden rijk
Auteur: S.A. Chakraborty
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789022594728
Aantal bladzijdes: 731
Verschijningsdatum: maart 2023

Ik mocht dit boek als recensie-exemplaar ontvangen. Hartelijk dank daarvoor! Dit heeft mijn mening uiteraard niet beïnvloed.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.