Recensie: Middernachtsfeest

Toen bekend werd dat uitgeverij Boekerij weer een Dark Academia verhaal uitgeeft, wist ik zeker dat ik dat moest lezen. Nu het betreffende boek, Middernachtfeest, uit is, laat ik jullie graag weten wat ik ervan vind.

De korte inhoud:

Emma kon haar geluk niet op toen ze werd aangenomen op Dunbridge Academy, een exclusieve kostschool vlak bij de Schotse hoofdstad Edinburgh. Tussen deze eeuwenoude muren hebben haar ouders elkaar ooit ontmoet, en nu hoopt Emma er antwoord te vinden op de vraag waarom haar vader jaren geleden spoorloos uit haar leven is verdwenen. Daarbij kan ze geen afleiding gebruiken, maar het verraderlijke Dunbridge blijkt twee gezichten te hebben. Overdag zitten alle studenten diep over hun in leer gebonden boeken gebogen, maar tijdens de geheime middernachtsfeesten en nachtelijke uitstapjes door de oude gangen komt een andere kant van de academie naar boven. Een kant waar intrige en macht de boventoon voeren, en waar klassenoudste Henry de scepter zwaait. Kan Emma het hoofd koel houden in deze slangenkuil?

https://static.hebban.nl/covers/00001063/normal/9789022598351.jpgDark Academia is inmiddels een enorme trend op social media geworden. De gebeurtenissen in de verhalen die onder deze genre vallen spelen zich vaak af op (kost)scholen, de verhaallijn is vaak mysterieus en bevat donkere onderwerpen en intriges.

Ik snap wel waarom Middernachtsfeest wordt gepromoot met ‘Een Dark Academia must-read’. De Schotse kostschool en de omgeving geeft je namelijk Dark Academia vibes en de onderhuidse spanning zorgt ervoor dat je steeds verder wil lezen. Naast de onderhuidse spanning zorgen ook de vele plotwendingen en drama’s die elkaar steeds afwisselen ervoor dat je snel door dit boek heen bent. De vlotte schrijfstijl van Sarah Sprinz draagt daar zeker ook aan bij. Daarnaast is de ontwikkeling van de relatie tussen de hoofdpersonages Emma en Henry erg interessant om over te lezen.

De Nederlandse uitgave van Middernachtsfeest is volgens mij geen limited edition (het werd in ieder geval niet als zodanig gepromoot), maar het is wel heel mooi vormgegeven. Het boekblok is prachtig bedrukt en past goed bij de sfeer van het verhaal. Het is alleen een beetje jammer dat de “sticker” op de kaft geen echte sticker is, maar in de kaft is gedrukt.

Ik vind Middernachtsfeest daarom een geslaagd boek waar ik zeker van heb genoten. Ik ben erg benieuwd naar het volgende deel in deze serie.

4 sterren

Titel: Middernachtsfeest
Auteur: Sarah Sprinz
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789022598351
Aantal bladzijdes: 368
Verschijningsdatum: maart 2023

Ik mocht dit boek als recensie-exemplaar ontvangen. Hartelijk dank daarvoor! Dit heeft mijn mening uiteraard niet beïnvloed.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.