Recensie: De laatste wens (Witcher #1)

Afgelopen zomer verscheen de limited edition van het eerste deel van The Witcher-serie, getiteld De laatste wens. Ik kreeg dit boek als verrassing in de brievenbus en inmiddels heb ik het boek uitgelezen. Vandaag deel ik graag mijn recensie hierover!

De korte inhoud:

Geralt valt behoorlijk op, met zijn witte haar en doordringende ogen, zijn cynische houding en totale gebrek aan respect voor autoriteit… maar hij is veel meer dan zijn indrukwekkende uiterlijk doet vermoeden. Geralt is een hekser, een man met magische krachten die van hem een briljante vechter en genadeloze huurmoordenaar maken. Zijn doelwitten? Verachtelijke monsters die het land terroriseren.

Als beschermer van de onschuldigen, ontmoet Geralt incestueuze koningen met ondode dochters, wraakzuchtige geesten, schreeuwende harpijen, vampiers met relatieproblemen en wanhopige demonen. Velen zijn kwaadaardig, sommigen zelfs verdorven, maar het belangrijkste is dat de meesten niet zijn wie ze lijken…

Witcher 1 - De laatste wensWisten jullie dat er een game is gemaakt gebaseerd op dit verhaal? Zelf wist ik dat niet (ik lees liever dan dat ik game), maar wees iemand me hierop. Die game was blijkbaar erg populair (geldt trouwens ook voor de Netflix-serie gebaseerd op dit verhaal), dus had ik ook wel hoge verwachtingen voor het boek zelf.

Witcher – De laatste wens is een verhalenbundel vol korte verhalen over de hekser Geralt. Hij heeft bovennatuurlijke krachten en jaagt op monsters. Omdat het meerdere verhalen zijn is het makkelijk om het boek even neer te leggen als je even geen tijd hebt om te lezen of iets anders wilt doen. Tenminste, als je dat echt wilt doen, want de verhalen zijn allemaal stuk voor stuk erg spannend, waardoor je het niet neer wil leggen.

Wat best leuk was dat sommige verhalen geïnspireerd zijn door sprookjes. Zo doet het verhaal je tijdens het lezen bijvoorbeeld vast wel een beetje denken aan Sneeuwwitje. Verder vond ik de worldbuilding erg goed. Je leer hoe de wereld in elkaar zit en je leert de personages goed kennen.

Uitgeverij Boekerij heeft daarnaast weer goed haar best gedaan met deze limited edition. Het heeft mooie schutbladen, naked cover en zelfs een leeslint. Fans van Witcher zullen zeker smullen van deze prachtige uitgave. Inmiddels is het ook al bekend dat de rest van de boekenserie in zo’n mooie editie zullen verschijnen. Ik kan in ieder geval niet wachten! Voor mij is dit dus een geslaagd boek!

4 sterren

Titel: Witcher 1- De Laatste Wens
Auteur: Andrzej Sapkowski
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789022599402
Aantal bladzijdes: 336
Verschijningsdatum: augustus 2023

Ik mocht dit boek als recensie-exemplaar ontvangen. Hartelijk dank daarvoor! Dit heeft mijn mening uiteraard niet beïnvloed.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.